International Broadcasters Confronted with Great Changes
Their Strategies amid Streamlining

Part Il: Deutsche Welle (Germany)1

March, 2014

SAITO Masayuki

NHK Broadcasting Culture Research Institute
Media Research & Studies

The author is indebted to Mr. Thorsten Karg, Ms. Xiaoying Zhang, Mr. Michael Miinz, Ms. Bettina
Binder, and Mr. Heinz-Peter Friedrich of Deutsche Welle for their generous assistance with his research for

this article.

This article is based on the author’s article “Henkakuki no sekai no kokusai hoso: Koritsuka no naka no media senryaku

(Part 2)” originally published in the September 2012 issue of “Hoso kenkyu to chosa” [The NHK Monthly Report on
Broadcast Research]. Full text in Japanese available at
http://www.nhk.or.jp/bunken/summary/research/report/2012_09/20120904.pdf.


http://www.nhk.or.jp/bunken/summary/research/report/2012_09/20120904.pdf

All over the world, the climate of international broadcasting is undergoing marked change.
While the advent of new media has rapidly reconfigured how information is transmitted,
spawning startups in the international broadcasting field, most traditional international
broadcasters in Europe and North America confront serious financial challenges. The British
Broadcasting Corporation (BBC) and Germany’s Deutsche Welle, two of the world’s most
influential broadcasters, have not been exempt from these currents of change.

Established in 1953 amid Germany’s post-World War Il reconstruction, Deutsche Welle is
a public broadcaster specializing in international broadcasts and funded mainly by the federal
government. Operating independently of the government, Deutsche Welle seeks to promote
understanding of Germany abroad as well as dialogue and mutual understanding in the
international community. It is also involved in international cooperation, notably through
efforts to train journalists in developing countries.

Amid austerity measures initiated by the German federal government, in July 2011
Deutsche Welle began implementing a major reform. The main changes have been a radical
reduction of shortwave radio broadcasting—from a daily total of 260 to 55 hours—and an
expansion of television broadcasting. Deutsche Welle has adopted a two-tier strategy for
developing its services in the coming years: a global approach aimed at disseminating
information to a larger worldwide audience through expansion of international television
services in English, Spanish, Arabic, and German and a regional approach focused on
providing information tailored to the needs of particular regions, primarily through the
Internet.

The field of international broadcasting has entered a period of sweeping reform. Dramatic
changes in the media environment are driving diversification in the ways information is
disseminated, and broadcasters based in developing countries are rapidly enhancing their
presence in the international arena. Meanwhile, international broadcasters in the West are all
under increasing pressure to reduce costs.

As competition in international broadcasting intensifies, why have broadcasters in Western
countries experienced financial difficulties? And how are they coping with the situation?
Following on from our discussion of the BBC in Part 1, let us consider such questions in the
case of international broadcasting in Germany.

Like NHK, the BBC is a public body engaged in both domestic and international
broadcasting, and it boasts a long tradition of international broadcasting dating back to 1932.
In contrast, Germany’s Deutsche Welle, though likewise a public organization, specializes in
international broadcasting and came into being in 1953 amid the country’s postwar renewal.
The following is a report on the current state and strategies of Deutsche Welle based on



information gathered for this article in Germany and presented where relevant in comparison
with the BBC.

OUTLINE OF DEUTSCHE WELLE

Along with the BBC’s World Service and France’s AEF,”> Deutsche Welle is one of the
foremost international broadcasting operations of the Western world. It is held in high regard
around the globe for its accurate and reliable broadcasting service.

Deutsche Welle began broadcasting in 1953, from a headquarters in Cologne in what was
then West Germany. Reflecting the country’s postwar determination to make a clear break
from its Nazi past, Deutsche Welle was set up to be independent of the federal government. It
conducted shortwave radio broadcasts covering many parts of the world, including, from
1969 to 1999, broadcasts in Japanese for audiences in Japan. In 1992, following Germany’s
reunification, Deutsche Welle started international television broadcasts based in Berlin. It
also has a history of actively adopting new media, as in 1994, when it became Germany’s first
public broadcaster to distribute content via the Internet as well. Counting television, radio,
and online services, it currently disseminates information in a total of 30 languages.

In 2003, Deutsche Welle relocated its head office from Cologne to Bonn. Its other
domestic base is in Berlin. It has some 1,500 employees and also contracts with hundreds of
freelance staff representing some 60 nationalities in some 60 countries. It has four bureaus in
other countries—in Brussels (the seat of the
European Union), Moscow, Washington, D.C.,
and Buenos Aires—each equipped with a
television studio, from which it conducts news
and other broadcasts.

The Deutsche Welle headquarters in Bonn

2 Société de I’audiovisuel extérieur de la France (now France Médias Monde), which manages the international television
service France 24, the international radio service Radio France Internationale, and Monte Carlo Doualiya, a radio station that
broadcasts in Arabic.



According to information
provided by Deutsche Welle, a
2010 survey showed that it had a
weekly  audience  (viewers,
listeners, and online users) of
some 86 million people
worldwide.® Although this figure
is considerably lower than the
225 million that the BBC reaches
with its international services,* it
is on a par with the 90 million
that enjoy AEF’s international
services (Figure 1).

AUDIENCE

Figurel. Weekly Audience of Furope’s Leading
International Broadcasters
Unit: 10,000 people

Deutzche
Welle

AFF

EEC

Mote: The Deutsche Welle figure is based on a 2010 survey,
the AEF figure is as of November 2011, and the BBC figure is
for fiscal 2011 and includes viewers of the BBC World News
television service.

Figure 2 shows the number of languages in which these three broadcasters provide services.
Deutsche Welle has the highest total of languages covered—30—followed by the BBC with
28 and AEF with 13. Within those totals, Deutsche Welle provides television services in four

languages (English, German,
Spanish, and Arabic), AEF in
three  (English, French, and
Arabic), and the BBC also in
three (English, Arabic, and
Persian). It is noteworthy that all
three broadcasters have both
English and Arabic channels,
reflecting their intent to reach out
not only to the world at large
through English but also to the
Arabic-speaking world.

Figure 2. Service Languages of Europe’s
Leading International Broadcasters

Deutzche
Welle

BEC

m TV mOther media

Note: Some languages used for television broadcasts are also
used for the same broadcaster’s Internet and/or radio services.

% Regarding Deutsche Welle audience numbers, the 2010 data was the most recent available at the time of writing.
4 On July 6, 2012, at the World Media Summit held in Moscow, the director of BBC Global News, Peter Horrocks, reported
that the latest figure for the BBC’s global audience was 236 million.



INSTITUTIONAL BACKGROUND AND ORGANIZATION

Now let’s take a look at the institutional and organizational framework within which Deutsche
Welle exists and operates as a public broadcaster.

The Deutsche Welle Act

Deutsche Welle’s existence is prescribed by the Deutsche Welle Act (Deutsche-Welle-Gesetz),
a federal law. Clause 1 paragraph (1) of the act states that Deutsche Welle shall be a nonprofit,
public broadcasting institution for the purpose of international broadcasting, and paragraph
(2) of the same clause guarantees its autonomy. The act is also characterized by clause 4,
which stipulates the broadcaster’s goals as follows:

The offerings of Deutsche Welle are intended to convey the image of Germany as a
cultural state in the European tradition and as a free and democratic constitutional state.
They should provide a forum in Europe and on other continents for German (and other)
points of view on important topics, primarily in the areas of politics, culture, and
economics, with the aim of promoting understanding and the exchange of ideas among
different cultures and peoples. In so doing, Deutsche Welle shall, in particular, promote
the German language.’

In short, Deutsche Welle’s raison d’étre consists of the following:

(1) promoting understanding about Germany;

(2) promoting dialogue and understanding among different cultures and peoples and
providing a forum for the exchange of ideas; and

(3) promoting the German language.
The act also states that Deutsche Welle shall be financed by the federal government and that it
shall not be subject to state supervision.

. . Figure 2. Organizational Structure of

Organizational Structure Dentsche Welle
On the operational side, Deutsche Welle consists of
two main entities: Deutsche Welle itself, which
disseminates information via television, radio, and | |
the Internet; and the Deutsche Welle Akademie, [ e Gt ]
which promotes international media development
primarily by training journalists in developing [

[ Broadcasting Board J [Ad.rrd:rﬁstmti\-'e Board J

Dientsche Welle h [ Dieutsche Welle J

rbroadeasting B kadermie
operations) {educational operations)

countries.

-

s http://www.dw.de/popups/pdf/23377265/deutsche-welle-act-pdf.pdf.



The overall Deutsche Welle organization is comprised of a number of operational
departments controlled by an executive body under the authority of the director general, and
two governing bodies that supervise the executive, namely, the Broadcasting Board
(Rundfunkrat) and the Administrative Board (Verwaltungsrat). Figure 3 shows the overall
structure in diagrammatic form.

Germany has no federal agency overseeing public broadcasting. Instead, broadcasters
usually have an internal broadcasting board and administrative board that supervise its
operations and management. The Deutsche Welle organization is essentially structured in the
same way, which ensures its autonomy and the exclusion of government interference in its
management and news content.

The following is a brief sketch of these components of the Deutsche Welle organization.

Broadcasting Board

The Broadcasting Board represents the German general public and is the highest
decision-making body within the organization. It decides matters of programming and
program content and elects the director general, among other functions. The Broadcasting
Board is made up of 17 members, four of whom are appointed by the German federal
legislature,® three by the federal government, and one each by 10 organizations representing
different facets of German society, including religious, ethnic, cultural, economic, sporting,
and educational bodies.’

Administrative Board
The Administrative Board mainly oversees matters of finance, personnel, and general affairs
and plays no part in shaping programming or program content. It is comprised of seven
members, two appointed by the federal legislature,® one by the federal government, and four
as representatives of the social organizations mentioned above, as nominated by the
Broadcasting Board.

® Germany’s federal legislature consists of two houses, the Bundestag and the Bundesrat, each of which appoints two
members of the Broadcasting Board.

" The 10 organizations are the Evangelical Church, the Catholic Church, the Central Council of Jews in Germany, the
Confederation of German Employers’ Associations (BDA) with the Federation of German Chambers of Industry and
Commerce (DIHT), leading unions, the Deutscher Sportbund (German Sports Federation), Internationale Weiterbildung und
Entwicklung (InWent; Capacity Building International, Germany), the Deutscher Kulturrat (German Council of Culture), the
Deutsche Akademie fiir Sprache und Dichtung (German Academy of Language and Literature), and the College Rectors’
Conference.

8 The Bundestag and the Bundesrat each appoint one member.



Director General
The director general is responsible for Deutsche Welle’s overall operations and is appointed
for a six-year term. At the time of writing, the director general, Erik Bettermann, was in his
second term, having been first elected in 2001 and then reelected by the Broadcasting Board
in 2007. [ Since the publication of the original version of this article, Erik Betterman’s second
term as director general has ended (September 30, 2013). / i
The current director general (since October 1, 2013) is : (

Peter Limbourg.]

Deutsche Welle (Broadcasting and Other Operations)

The broadcasting entity itself is based in Bonn, as are most
of its radio and Internet operations. The bulk of Deutsche
Welle’s television production is carried out in Berlin,

centering on live broadcasts, but some television recording,

The Deutsche Welle offices in
Berlin

among other work, is conducted in Bonn as well.

Deutsche Welle Akademie (Educational and Other Operations)

The offices of the Akademie are in the Deutsche Welle headquarters in Bonn. Established in
1965, the Akademie focuses on enhancing media in developing countries primarily through
projects to educate and train journalists and other media specialists. Such duties are prescribed
in the Deutsche Welle Act, which states that “Deutsche Welle shall describe [in its annual
plans] how it contributes—particularly within the framework of international developmental
cooperation and the promotion of foreign relations—to the training and education of media
personnel [in other countries]” [clause 4a, paragraph (3)]. The Akademie’s international
cooperation work forms as important a pillar of Deutsche Welle’s overall operations as its
broadcasting, providing education and training to some 3,000 journalists in various countries
each year.

Funding for the Akademie differs from that for Deutsche Welle’s broadcasting arm. The
Akademie operates with grants and other public money provided on a project-by-project basis
by Germany’s Federal Ministry of Economic Cooperation and Development, the German
foreign ministry, and the European Union, among other sources.

Relation to Government

Deutsche Welle’s autonomy from the state is guaranteed by federal law, and its organizational
structure, with the Broadcasting Board and the Administrative Board performing oversight
functions, also ensures noninterference by the government. Although most of its budget is



covered by subsidies from the federal government,” it does not negotiate directly with the
government over its funding. The Deutsche Welle Act explicitly states that, while the
broadcaster must exchange relevant information with the federal government, it is under no
obligation to comply with the government’s opinions. The amount of funding provided to
Deutsche Welle is determined annually by the Bundestag.

Deutsche Welle’s director of international relations, Adelheid Feilcke, commented as
follows on its freedom from government control:

To us, it is crucial that our activities and organization
are not dependent on the government. Whatever
happens in the government, our journalistic
independence remains unchanged. There’s no
replacement of the director general or of anyone else
in the organization. We stand well apart from politics.
I think this is very important and is the key to our
credibility.*°

Adelheid Feilcke, Deutsche Welle’ s

Keenly conscious of the transformation of Germany’s _ , _
former director of international

international broadcasters into propaganda organs during  ,qjations and current head of its
the Nazi era, Deutsche Welle takes a very cautious Culture Department (November 2013)
approach to its relationship with the government.

FUNDING ISSUES AND REFORM OF SERVICES

Financially, Deutsche Welle relies mainly on funds provided by the federal government.'!
The amount of funding is determined by the federal legislature on the basis of a four-year
Task Plan prepared by Deutsche Welle. While taking into consideration the views of the
legislature and the government, Deutsche Welle has the final say regarding the content of the
Task Plan, which enables it to secure a certain amount of funding for each four-year period.
However, it is required to review the Task Plan annually, and the revised version, including
any adjustments in the subsidy amount, is finalized upon approval by the federal legislature
for each fiscal year.'

® The funding is provided by the state minister for culture and the media—known in German as either the Staatsminister fur
Kultur und Medien or the Beauftragter der Bundesregierung fur Kultur und Medien—a minister without portfolio.

% n interview with the author, March 19, 2012. Ms. Feilcke was director of international relations at the time of the
interview, but on July 1, 2012, she became head of the Culture Department.

1 The fiscal 2010 revenue of the overall Deutsche Welle organization (including the Deutsche Welle Akademie) consisted of
€291 million (approx. ¥29.1 billion) in government funding and €14 million (approx. ¥1.4 billion) in other income, including
interest and advertising revenue.

12 Germany’s fiscal year is the same as the calendar year, that is, from January 1 to December 31.



Funding Issues

Like the BBC and other public broadcasters, Deutsche Welle has repeatedly had to adapt to
funding cuts. The current Task Plan covers the period from 2010 through 2013, but amid the
austerity measures implemented by the federal government in response to the Greek debt
crisis that began in 2010, in November of that year Deutsche Welle’s director general Erik
Bettermann announced plans for a significant curtailment of its services.** Accordingly, the
broadcaster’s subsidy for fiscal 2010 was reduced to €273 million (approx. ¥27.3 billion), €2
million less than originally slated, and for fiscal 2012 it was lowered to €271 million (approx.
¥27.1 billion).**

Reform of Services
In view of impending cuts in its funding, in May 2011 Deutsche Welle announced a plan for
major reform of its services, which can be summed up as follows.*

Reduction of Shortwave Radio Services

In response to the dwindling of its listeners around the world, Deutsche Welle’s shortwave
radio services in German, Russian, Persian, and Indonesian as well as its English-language
shortwave services except that for Africa, were to be closed down in November 2011. Its daily
shortwave broadcast hours would be slashed from a total of 260 to just 55. But despite thus
reducing its shortwave services, Deutsche Welle would continue to cover 30 languages overall
by retaining existing services provided via the Internet and other media.

Closure and Disposal of Shortwave Radio Facilities

The reduction of shortwave services would also lead to the closure and sale of Deutsche
Welle’s shortwave transmission facilities in Portugal and Sri Lanka, along with layoffs of the
facility staff.

13 Reported in the November 5, 2010 online edition of the provincial German newspaper Neue Osnabriicker Zeitung
(http://www.noz.de/deutschland-und-welt/kultur/fernsehen/48910745/deutsche-welle-bautstellen-ab).

% The amount of the government subsidy for Deutsche Welle’s broadcasting division does not include any funding for the
Deutsche Welle Akademie.

% The plan was posted on the Deutsche Welle website on May 18, 2011 (http://www.dw.de/dw/article/0,,6529299,00.html).



Reduction of FM Services

Deutsche Welle would scale back its FM
broadcasts. Those for Greece and Eastern
Europe were to be reduced, with a view to
eventually discontinuing them; and those
for Africa, the Middle East, and South
Asia would switch to a retransmission
system through tie-ups with local FM
stations in those regions.

Expansion of Online and TV Services
Deutsche Welle would ramp up its
Internet-based information-dissemination
activities and expand its television
services in four key languages.

These measures, particularly the scaling
back of shortwave services by some 80
percent, amounted to a structural reform
of  unprecedented proportions  for
Deutsche Welle. It would entail the
dismissal of around 150 shortwave radio
station employees and a significant
reduction in freelance production staff.

Deutsche Welle began implementing
this restructuring plan in July 2011. As of
the time of writing, its overall program of
services is as shown in Figure 4.

Of the different media used, Internet

Figure 4. Languages Used in Deutsche Welle Services,

by Medium
Lareuage Satel.llte Shnrtuyave Intemet | Mobile
radio radio
filbanian o o o
fimharic o o o o
frabic o o
Beneali o O o
Bosnian o O o
Bulear ian O o
Chineze O O O o
Croatian O o
Ciari o o o o
Englizh o o o o
French o o o o
Gier man o o
Gireek, o o o
Hauza O o] ] ]
Hindi o o
Indonesian o o
Macedorian o o o
Pazhta o o o o
Perzian o o
Poligh o ]
Purtuggese o o o o
for Africa
Portuguese
for Brazil © ©
Romanian o o
Fusszian o o
Serbian o o
Spanizh o o
Swvahili o o o
Turkizh o o o
Ikrainian o o
Urdu o] o] o] o]
Total 16 10 an 24

services cover the largest number of languages—30—closely followed by mobile services
with 29. Shortwave services are now provided in just 10 languages, only a third of the total.
Television services are still provided only in the same four languages as before—English,

German, Spanish, and Arabic—but television programming has undergone considerable
revision beginning in February 2012. At the same time, Deutsche Welle radically overhauled

its online offerings.

In terms of regional emphasis, we see that Deutsche Welle provides services in more
Eastern European languages than does the BBC—10 in all, namely, Albanian, Bosnian,

10




Bulgarian, Croatian, Macedonian, Polish, Romanian, Russian, Serbian, and
Ukrainian—reflecting Germany’s strong geographical and historical ties with the region. As
with the BBC, many of Deutsche Welle’s services are provided in languages used in primarily
Muslim countries; though somewhat fewer than those of the BBC, these include Arabic,
Bengali, the Dari and Pashto languages of Afghanistan, Indonesian, Persian, Turkish, and
Urdu, as well as French for Africa.

Another feature of Deutsche Welle’s overall program of services is that, with the exception
of English, it does not conduct radio broadcasts in the languages in which it broadcasts on
television.

And finally, one of the key components of this reform has been the closure, in principle, of
services aimed at Germans abroad. Deutsche Welle has discontinued German-language radio
broadcasts, and although it has retained its German-language television and online services,
these are primarily for non-Germans who understand the German language. This exclusion of
the German people themselves from the target audience was due mainly to budgetary
constraints, but it also stemmed from the recognition that most Germans abroad can get the
information they need via the Internet.

STRATEGIES FOR THE FUTURE

In conjunction with the restructuring of its services, Deutsche Welle is pursuing a two-tiered
strategy of media deployment, consisting of a global approach and a regional approach. At the
same time, it has adopted a policy of refining its target audience. Let’s look at these strategies
in a little more detail.

The Global Approach

The purpose of this effort is to promote understanding of Germany in the world at large by
enhancing television offerings in four global languages: German, English, Spanish, and
Arabic. Deutsche Welle has provided an international television service since 1992, but it has
attracted little attention. Its international television has been multilingual from the outset,
initially with English, German, and Spanish services and with the addition of an Arabic
service in August 2002, the year after the 9/11 attacks. But although Deutsche Welle was thus
a pioneer in offering multilingual international television services, the fact that these services
were all provided on a single channel, with different languages at different times of the day,
did not appeal to some viewers.

Under the new strategy, Deutsche Welle hopes to boost its competitiveness on the world
market by disseminating information from a global point of view, offering television and
online services in four major languages and spanning news, current affairs, and other kinds of
content. In accordance with this new approach, it implemented a major reorganization of its

11



television services on February 6, 2012.

Figure 5.  Regions Where Deutsche Welle TV Channels Are Available

Verbreitung der DW-Fernsehprogramme

oW (Amerika)

DW iLatinsamérica)

Source: The Deutsche Welle website

The new strategy entails covering most regions of the world with two television channels
in each region. Figure 5 summarizes Deutsche Welle’s new scheme of global television
coverage. With the exception of northern Greenland, the polar regions, and some other remote

areas, the entire world is covered.

Figure 6. Languages and Daily Air Time of Deutsche Welle International TV Services, by Region

Middle
Europe Eazt/Marth
Africa

Sub—Zaharan
Africa

Channel Morth America | Latin America

D (Ernglish: 24 hours)

DWW Arnerika
(German: 20 hours/Enzlish: 4 hours)

Azia/Oceania

DWW Latincamerica
(Spanishi 20 hours/ German: 4 hours)

D Europe
(Erzlish: 18 hours/German: & hours)

D! Arabia
(Erzlish: 14 hours/&rabic: 10 hours)

DWW dien

(German: 20 hours/English: 4 hours)

_ English Mote: Because the channels use different satellites, the exact areas covered by some
[ German channels differ slightly from the above.

Spanish
B Arabic

12



Based on Figure 5, Figure 6 shows the distribution of channels by region. Of the six
regions in this breakdown, all except Latin America (Central and South America) are covered
by a 24-hour English-language channel, and all except sub-Saharan Africa also receive at least
one non-English channel. The languages of the non-English channels depend on the
region—the Middle East/North Africa region, for example, having an Arabic channel in
addition to the English-only one. Latin America has two channels, one mostly German and
the other mostly Spanish. North America and Europe receive three channels each.

Even before the reform, Deutsche Welle had augmented its German and English television
services with a limited number of hours of Arabic and Spanish broadcasts. Under the new
system, the latter two services have been greatly expanded. Regarding the beefing up of
Arabic television broadcasts, the head of Deutsche Welle’s Multimedia Global department,
Fabian von der Mark, commented that the expansion of the Arabic television service ties in
with global developments following the 9/11 terrorist attacks and is aimed at promoting what
can be called intercultural dialogue between the West and the Arab world. The Arabic service
currently airs for only 10 hours a day, but it is well tailored to the needs of the main target
audience, with four hours in the morning and six hours in the peak evening time slot for the
Middle East/North Africa region.*

In addition to news, the Arabic service includes programs focusing on dialogue between
Germans and other Europeans on the one hand and people from the Arab world on the other.
Also for the Arabic service, Deutsche Welle presents content likely to be of interest in
Arab-speaking countries where democracy movements are gaining momentum, such as
self-produced programs on how democratization has proceeded in the former East German
parts of Germany since the country’s reunification.

‘ " \Von der Mark also explains that the expansion of Deutsche
m Welle’s Spanish service stems from both the deep historical
ties between Germany and Latin America and the Latin
American audience’s keen interest in Germany and Western
Europe. Even before the reform, he says, the Spanish service
had been well received, with viewers requesting that the
broadcast hours be increased. The importance that Deutsche
Welle is placing on Latin America is also evident in its
opening of a new bureau in Buenos Aires, Argentina, and is a

L% '

Fabian von der Mark, head of ) ) ) -
Deutsche Welle’ s Multimedia  feature not seen in the international broadcasting of any other

Global department country except Spain, which once controlled extensive
colonies in the region.

One distinctive aspect of the overall television schedule is that news is broadcast on the

hour every hour on all six channels—and thus in each of the four service languages—for

16 From author’s interview with Von der Mark, March 20, 2012.

13



between three and 30 minutes, depending on the channel. Also common to all four language
services are documentaries, programs about developments in Germany and the EU, programs
on European lifestyles, and coverage of the German professional football league.

For news programs, reports in all four service
languages are collected in one newsroom,
enabling the content to be shared among the
different languages and presented in an efficient,
coordinated manner under the direction of a
single news desk.

For other kinds of programs too, Deutsch
Welle’s production system is set up for efficiency
and local relevance, with German-language
programs being remade for the other language
services. The Deutsche Welle TV newsroom

The Regional Approach

Deutsche Welle’s regional approach is its strategy for disseminating information in languages
other than the four languages of the global approach. The aim is to attract more users by
presenting news and other topics tailored to the needs of each region, primarily in the form of
online content. To that end, Deutsche Welle revamped its online offerings in February 2012,
around the same time as the restructuring of its international television services. At the time of
writing, the website information tailored to each region was still limited, but Deutsche Welle
plans to diversify its online offerings with more region-specific content as time goes on.

In Germany, regulations require domestic public broadcasters such as ARD to coordinate
the content of their online services with their broadcast programs, but Deutsche Welle, being
an international broadcaster, is under no such obligation and can provide online-only services.

Deutsche Welle also plans to distribute television programs as part of its regional approach,
producing news programs at the rate of about one a week, which will then be aired by
affiliated local broadcasters in each region. It has already launched this component of the
regional approach for Eastern European countries hoping to gain EU membership, producing
and distributing programs in Romanian and other languages of the region, and it plans to add
more languages for other regions in the coming years.

Audience Targeting

According to Deutsche Welle’s director of international relations, Adelheid Feilcke, another
aspect of the current reforms is a focusing of services on specific target audiences. From now
on, she says, Deutsche Welle will orient its services mainly toward opinion leaders in
countries or regions where there is considerable interest in Germany or Europe. This will

14



involve promoting the spread of democratic values by providing information about Germany
and about democratic systems to people in authoritarian societies who are struggling for
greater democracy, human rights, freedom, and progress.

This effort will include online activities. In collaboration with the German foreign ministry
and organizations such as the Goethe Institute, which promotes German culture abroad,
Deutsche Welle has launched a website called Qantara,” which provides a forum for
exchange of views on various topics between Germans and people of the Arab world. With
content in English, German, and Arabic, the site has attracted considerable attention,
including contributions from well-known intellectuals and opinion leaders of the Arab world.
By this reaching out to regional opinion leaders as a new target audience, Deutsche Welle is
indeed fulfilling its obligation to provide a forum for various points of view, as set out in the
Deutsche Welle Act.

CONCLUSION

All over the world, the shift in international broadcasting from radio to television and the
Internet is proceeding rapidly. A number of international broadcasters have recently made
major changes in their services. In June 2012, Radio Canada International discontinued its
radio services and turned instead to disseminating information online; and in May and June
2012, Radio Netherlands closed its Dutch- and English-language radio services, respectively.

In the Canadian and Dutch cases, the international broadcasters involved were radio-only
operations which, facing budget cuts, have had to suddenly withdraw completely from or at
least drastically reduce their participation in the medium of broadcasting itself.

Being far cheaper than broadcasting, disseminating content online is a highly effective way
to cut costs. On the other hand, with incomparably more competition in the online arena than
in broadcast media, it cannot be denied that online services have comparatively little impact.
For this reason, broadcasters like the BBC and Deutsche Welle, which have relatively large
budgets and have been involved in international television broadcasting for many years, have
adopted strategies to maintain or even increase their influence by expanding their television
services.

The BBC was the first of the two to make this move toward more international television
broadcasting, augmenting its World News, an English-language television service launched in
1991, with an Arabic service in 2008 and a Persian service in 2009. Accordingly, the BBC is
now implementing plans to streamline its operations, diversify its revenue sources, and
develop new services for digital media.

Deutsche Welle, while similar to the BBC in being among the pioneers of international
television broadcasting, had long provided that service by broadcasting in different languages

17 “Qantara” means “bridge” in Arabic.

15



at different times on a single channel, and it did not attract a particularly high level of
international attention. But amid growing competition in the international television
broadcasting field, particularly with the emergence of a number of new international
broadcasters and the increasingly common provision of multilingual, multichannel television
services, Deutsche Welle too has now embarked on a full-scale program of expansion of its
television services.

In the coming years, as information media themselves diversify through the spread of
Internet-capable television sets and so on, the field of international broadcasting is expected to
continue to transform. In trying circumstances, the BBC, Deutsche Welle, and other
broadcasters that have so far led the world in that field are now instituting bold reforms aimed
at creating more effective systems of information dissemination.

16



