
 
 
 
 

Taiwanese Media’s ‘Going along with Beijing’ is Becoming  
More Evident 

 
 
 
 

YAMADA Ken-ichi 
 
 
 

February, 2014 
 
 

NHK Broadcasting Culture Research Institute
Media Research & Studies 

 

 

 
_____________________________ 

*This article is based on the authors’ article “Chugoku He No “Hairyo” Tsuyomaru Taiwan / Hong Kong 

Media[Part 1] ~ Chugoku He No “Geigou” Medatsu Taiwan Media~” [Growing ‘Consideration’ for China 

among the Media in Taiwan and Hong Kong (Part I)-Taiwanese Media’s ‘Going along with Beijing’ is 

Becoming More Evident], originally published in the May 2013 issue of “Hoso Kenkyu to Chosa” [the 

NHK monthly report on Broadcast Research]. Full text in Japanese available below: 

http://www.nhk.or.jp/bunken/summary/research/report/2013_05/20130502.pdf 

 
1 

http://www.nhk.or.jp/bunken/summary/research/report/2013_05/20130502.pdf


Preface 
In recent years, the media in Taiwan and Hong Kong seem to have been increasing news 

coverage that gives praise to mainland China, while refraining from providing stories that go 

against the Chinese government or making such stories less noticeable. The Reporters 

Without Borders (note 1) has released the “Freedom of the Press Worldwide” report almost 

every year since 2002. Its 2013 version shows that the rankings of Taiwan and Hong Kong 

have generally fallen over the past several years. Some say “China factors” are behind the 

trend. 

After Britain returned Hong Kong to the Chinese authorities in 1997, China is said to 

have used influential pro-China people in Hong Kong to pressure local media organizations to 

refrain from providing negative news coverage of China (note 2). But over a few years after 

the reversion, Hong Kong’s freedom of press was still ranked high, as shown in Chart 1. Its 

ranking began to fall sharply around 2003, when mainland China and Hong Kong signed the 

Closer Economic Partnership Agreement (CEPA). Taiwan’s ranking also began to fall in 2010, 

when it signed the Economic Cooperation Framework Agreement (ECFA) with China. 

 

How have closer economic ties between China and Taiwan, and China and Hong Kong, 

affected media coverage? In Taiwan and Hong Kong, entrepreneurs operating real estate and 

other businesses often serve as owners of media organizations. Some local observers say as 

their business with China expands, they have greater concerns that offending Chinese 

government leaders could adversely affect their operations. Such concerns, the observers say, 

Chart 1    Freedom of the Press Worldwide in 2013 

  
Source: Produced from the website of the Reporters Without Borders 

 

 
2 



have led those owners to tell their editors to give considerations to the Chinese authorities in 

their news coverage. 

To learn first-hand what is happening in newspapers and broadcasters in Taiwan and 

Hong Kong, I made a one-week field study each in Hong Kong and Taiwan starting in 

mid-January 2013. This first part of my two-part report looks into the media situation in 

Taiwan, where reports giving praise to China are said to be increasing. The following shows 

how this article is structured: 

 

1. Taiwan media: history and current situation 

2. ‘China factors’ seen in recent developments 

  2-1 Want Want Group’s entry into media 

   2-1-1 How it happened 

   2-1-2 Reports by Want Want Group’s media outlets 

   2-1-3 Voices of people involved 

   2-1-4 How authorities have responded 

2-2 Sanlih E-Television’s replacement of popular talk show anchor 

   2-2-1 How it happened 

   2-2-2 Views of people involved 

3. Summary of how ‘China factors’ affect Taiwanese media 

 

1. Taiwan media: history and current situation 
Chiang Kai-shek moved his government and troops to Taiwan after World War Two. The 

authoritarian rule of his Kuomintang party (Chinese Nationalist Party) continued for decades. 

Under the one-party rule, the freedom of speech and the press was restricted; only media 

organizations that followed the authorities’ intentions were allowed to operate. The newspaper 

business remained oligopolistic for many years—with only two papers close to Kuomintang: 

the United Daily Press, founded in 1951, and the China Times (note 3), launched in 1958. For 

the broadcast media, Taiwan Television Enterprise (TTV) began terrestrial broadcasting in 

1962, followed by China Television Company (CTV) in 1969 and Chinese Television System 
 

3 



(CTS) in 1971. All were commercial stations close to Kuomintang. The three broadcasters’ 

oligopolistic system was maintained for a long time. 

Changes emerged in the latter half of the 1980s, when Taiwan started to move toward 

democracy. First, the government ban on new newspapers was lifted in 1988. Cable television 

also gained popularity and quickly spread, without formal permission, in the late 1980s. The 

government took steps to legalize the industry with a new cable television law in 1993. The 

measures helped increase diversity in both the newspaper and television industries. 

Newspapers were divided into two groups – one close to Kuomintang and the other to the 

opposition Democratic Progressive Party. People’s political views were polarized accordingly. 

The government also liberalized in principle creation of satellite channels for cable television. 

That resulted in Taiwan having 288 different channels, including overseas channels, as of 

January 2013. Fierce competition in the advertisement market of 23 million people forced 

each station to cut down on production costs to survive; Some say this led to deterioration of 

program quality. 

 

Against this backdrop, the basic structure of the Taiwanese media can be shown as in 

Table 1.Their characteristics are as follows: 

Table 1:  Basic Structure of the Taiwanese Media 

  Newspapers Televisions 

Close to Kuomintang 
・China Times 

・United Daily News 

・China Television 

・Chung T’ien Television 

・TVBS 

・Eastern Television 

Close to Democratic 

Progressive Party 
・Liberty Times 

・Formosa Television 

・Sanlih E-Television 

Neutral ・Apple Daily 
・Taiwan Public Television Service 

・Era Television 

 

① Many media organizations are close to the ruling Kuomintang party. Long-established 

outlets include the China Times, the United Daily News and China Television. New 

 
4 



  

Photo: Tsai Eng-meng (Provided 

by the Apple Daily) 

 

broadcasters include Chung T’ien Television (CTi TV), TVBS and Eastern Television 

(ETTV). 

② Some media entities are close to the largest opposition Democratic Progressive Party. The 

Liberty Times is the largest circulation daily in Taiwan. Formosa Television (FTV) and 

Sanlih E-Television (SET-TV) also boast good performances in terms of viewer ratings. 

③ Few organizations remain neutral. The Apple Daily is one of the two top newspapers, 

along with the Liberty Times, but Taiwan Public Television Service (PTS) has an average 

viewer rate of only 0.2 percent. Its influence is limited. 

 

Kuomintang takes a pro-China, conciliatory stance because of economic and pragmatic 

considerations. On the other hand, the Democratic Progressive Party, which places importance 

to democratic and liberal values, keeps a distance from China. The Apple Daily, which is 

neutral to both the ruling and opposition parties, can be described as rather critical toward 

China because it espouses democracy and freedom. 

 

2. ‘China factors’ seen in recent developments 

2-1 Want Want Group’s entry into media 

2-1-1 How it happened 

One of the key reasons why Chinese influence is being increasingly noted in the Taiwanese 

media world is the Want Want Group’s entry into the 

media business in 2008. Want Want was first set up as a 

food company in 1962. The current owner, Tsai 

Eng-meng, joined the management at age 20 in 1976, 

when his father gained its management right. The next 

year, the younger Tsai became president. Under his 

leadership, the company introduced technology from a 

Japanese confectionery maker to produce Want Want 

rice crackers, which were a major hit. Want Want made 

inroads into China and Japan and diversified its products 
 

5 



to milk and snacks. In 2008, the company was listed in the Hong Kong stock market. In 2012, 

it posted sales of 3.36 billion dollars with a profit of 550 million dollars (note 4). Most 

earnings came from the Chinese market. Want Want is also known for providing financial 

support to a Taiwanese fishing boat that entered the Japanese territorial waters surrounding 

the Senkaku Islands in September 2012. Japan controls the East China Sea islands, but China 

and Taiwan also claim them. 

In November 2008, Want Want purchased the long-established, but financially troubled, 

China Times Group, prompting media researchers in Taiwan to voice concerns. There were 

three major reasons: 

① The China Times Group was a major cross-media operation after acquiring Chung T’ien 

Television and China Television Company between 2002 and 2005, but Want Want had 

no experience in operating media organizations. Researchers doubted if Want Want could 

properly manage the huge media conglomerate.  

② Want Want is in effect controlled solely by its owner, Tsai Eng-meng. 

③ After Want Want purchased the China Times Group, affiliated media organizations 

increasingly came to carry news stories that are warm to China. 

 

The Campaign for Media Reform is a non-governmental organization (NGO) dedicated to 

keeping watch over the media. The NGO, made up mainly of media researchers, and other 

groups have asked the National Communications Commission, or NCC, an independent 

regulator in Taiwan, to strictly screen Want Want’s applications for executive changes at 

China Television and Chung T’ien Television. The NCC basically approved Want Want’s 

applications because Taiwan has no legal provisions banning or regulating cross-media 

ownerships. But NCC officials added several conditions, including a ban on executives from 

serving as directors or auditors concurrently at China Television and Chung T’ien Television. 

Want Want, which wanted to integrate operations of the two broadcasters for better efficiency, 

was frustrated with the decision. The group began a campaign blasting the NCC using 

affiliated media outlets. The NCC had seven commissioners, of whom three were said to be 

especially critical of the Want Want bid. Want Want placed campaign ads condemning the 
 

6 



Chart 2: Structure of cable television service in Taiwan 

 

three commissioners by name, with their photos, not just in its group newspaper China Times, 

but in its rival Apple Daily as well. Media-watch NGOs blasted the campaign as “abuse of 

public institutions” (note 5). 

Want Want was not daunted by such criticism. The group went on to pursue further 

expansion of its media business. It agreed in October 2010 to purchase China Network 

Systems, a major cable television business. Media NGOs unleashed a stronger criticism 

against the bid. Behind the opposition was the dominant position held by cable television 

operators in Taiwan. 

As stated before, Taiwan had long seen an oligopoly with three television stations until 

the end of the 1980s, giving rise to calls among viewers for greater broadcasting freedom. 

When cable television broadcasting began at the end of the 1980s, it gained instant popularity; 

the ratio of cable TV subscriptions reached 61 percent, according to government figures. In 

reality, the household viewing rate is said to be around 85 percent (note 6). In that sense, 

Taiwan could be called a “kingdom of cable television.” But in fact, cable television operation 

in Taiwan is divided into 47 regions, with 59 operators. It means that in most regions, only 

one cable television system is operating. Viewers have little or no choice over which company 

to subscribe to. Furthermore, similar relations exist between cable system operators and 

channel operators that provide programs (See Chart 2). Taiwan has 288 channels (of which 11 

are news channels for Taiwan, and 25 are general channels), but one system operator can 

carry up to about 100 channels. This means that about two-thirds of the channels are left 

unavailable to subscribers. This 

gives system operators an 

overwhelming edge over channel 

operators. Under such circumstances, 

questions arise as to whether 

channel operators can provide news 

stories that may frustrate system 

operators. 

 
 

7 



 

In fact, channel operators made little news coverage, for cable television, of media 

NGOs’ active campaigns against Want Want’s acquisition of the China Network Systems. 

China Network is one of Taiwan’s largest multiple system operators (MSOs), (note 7), with 

subscriptions of about 1.09 million households. Sources in the broadcasting industry say 

channel operators are afraid that they may be dropped from China Network’s package if they 

provide news coverage that goes against Want Want. 

Such prior restraint, which leads to suppression of the freedom of the press or speech, 

has been known as “chilling effect” in the United States since the 1950s. The English legal 

term is translated into Chinese as “hanchan” effect, or literally, “cold cicada” effect – as 

cicadas keep silent in cold weather. The silence among channel operators over the Want Want 

issue has made the expression a vogue word. 

Among major media organizations in Taiwan, one 

influential daily was strongly critical of Want Want’s business 

expansion in the media industry. That’s the Apple Daily, 

originally founded in Hong Kong by entrepreneur Jimmy Lai. 

Lai started the Taiwanese version of the Apple Daily in 2003. 

The newspaper places emphasis on sales at convenience stores 

rather than home delivery in efforts to save costs. The daily 

prominently features celebrity gossip and real-life incidents, with 

magazine-like page designs using big color photos. It achieved a circulation of half a million 

copies in a short time. Lai is known for his notorious insult in 1994 of Li Peng, the Chinese 

premier at that time. In writing for an affiliated weekly, he called Li a “turtle’s egg with zero 

IQ.” His bid to open stores of his apparel brand Giordano in China was blocked, apparently as 

a result of the article. He was forced to sell off the apparel firm. His criticism of the Beijing 

government is known to be stinging. To Lai, Want Want’s media business expansion was 

evidently a move that should be criticized – because of its reports praising China -- not just an 

emergence of a rival in the newspaper industry. 

 
Photo: Jimmy Lai (Provided 

by the Apple Daily) 

 
8 



  
Photo: Taiwan’s Apple Daily office 

 

In a controversial twist, Want Want attempted a buyout of Lai’s Apple Daily group. It 

clinched a deal by offering an exceptionally high price. What the deal covered was the group’s 

print media, including the Apple Daily in Taiwan and an affiliated weekly, Next Magazine. 

Want Want was joined in the acquisition bid by other business people such as the chairman of 

the Formosa Plastic Group. But critics raised questions about the economic rationality of the 

price that totaled 16 billion Taiwan dollars (530 million US dollars) because the deal did not 

cover the Apple Daily building and other facilities. Citizens groups and media NGOs lashed 

out at the deal, starting a campaign to press the 

government to take the following steps: 

① Do not approve Want Want’s acquisition of the Apple 

Daily. 

② Enact an anti-media monopoly law to ban excessive 

concentration of power in the media industry. 

 

 

 

2-1-2 Reports by Want Want Group’s media outlets 

Media outlets of the Want Want Group are said to be often offering news coverage that give 

praise to China. Let us have a look here at what their reports are like. The China Times is a 

core media outlet of the group and is said to have made most notable changes in its reports. 

Here are some of the reports from mid-March 2013. 

On March 16th, the China Times printed a story whose headline read: “Accompanying 

(Chinese) President Xi (Jinping on his trip abroad), Wife Peng Liyuan to make charm 

offensive.” The story featured her photo, and, quoting much from the Financial Times of 

Britain, praised her as “the only Chinese first lady to have an international influence since 

Soong May-ling (note 8).” The article also quoted a friend as saying that Peng is a passionate 

person and will surely win people’s hearts and minds. On the same day, the newspaper carried 

a story about Chinese Premier Li Keqiang. It stated that among China’s top leaders, Li is the 

most fluent in English, adding that he translated “The Due Process of Law” by British law 
 

9 



scholar Lord Denning when he was a student at the school of law at Peking University. 

An article on March 17th took up Wang Yi, who became Chinese foreign minister after 

serving as director of the Taiwan Affairs Office of China’s State Council. Its headlines 

introduce him as foreign minister who is the most familiar with Taiwan affairs on the “dalu” 

or continent (note 9), and a prime example of a new-generation diplomat with best credentials. 

The newspaper also reported on three new female leaders, including Vice Premier Liu 

Yandong, with a headline “Three golden flowers among new leaders.” The Liberty Times, 

which is close to the opposition Democratic Progressive Party, made no such positive 

introduction of China’s new leaders around the same time. 

In its March 18th edition, the China Times reported Wang as stating that people on both 

coasts (note 10) are a family, and that the revival of the Chinese nation will not be significant 

enough until the two coasts join hands. On the same day, the Liberty Times reported as a top 

story that Taiwan’s Mainland Affairs Council of the Executive Yuan disagreed with a similar 

view expressed by China’s Premier Li Keqiang. 

These differences are not limited to this period. The China Times prints stories largely 

favorable to China, whereas many of the articles in the Liberal Times are negative toward the 

mainland. 

A media NGO of Taiwan, the Foundation for the Prevention of Public Damage by the 

Media, examines the story content of five major newspapers – the Liberty Times, the Apple 

Daily, the China Times, the United Daily News and the United Evening News – and issues a 

report every month. The report notes that the China Times, the United Daily News and the 

United Evening News, which are seen as “pro-China” media, carry many stories that can in 

effect be seen as “advertisement of the Chinese government, especially local governments.” 

In 2012, the report says the three papers published a total of 96 stories that were “in effect 

advertisements,” – the China Times printed 11, the United Daily News 56 and the United 

Evening News 29. 

Let us see specific examples. In March 2012, Fujian Province Governor Su Shulin 

(ranked no. 2 in the province after the Communist Party secretary general in Fujian) visited 

Taiwan. The China Times then carried a story that stressed the importance of the Fujian city 
 

10 



of Amoy as a promising market for investment. Taiwan’s Internet media, New Talk, reported 

that a media relations official of Amoy said payment (for the story) would be made into the 

(China Times) account as soon as the newspaper sent a receipt. Over this matter, Taiwan’s 

Ministry of Economic Affairs imposed a fine of 400,000 Taiwan dollars (13,320 US dollars) 

on the China Times for violating the Act Governing Relations Between the Peoples of the 

Taiwan Area and the Mainland Area (note 11). The newspaper filed a claim with the 

administrative appeals committee of the Executive Yuan, saying it was never paid such “ad 

fees.” But the appeals panel ruled that it was illegal even without monetary compensation 

because the article in question was designed as an ad calling for Taiwanese businesses to 

invest in the Chinese continent. 

 

2-1-3 Voices of people involved 

How do those involved see Want Want’s media business expansion? I asked for their opinions, 

especially on Want Want’s acquisitions of the cable television China Network Systems and the 

Apple Daily group, during a week-long field study in January 2013. The following are their 

voices. 

 

①  Student Groups 

Lin Fei-fan, leader of the Youth Alliance Against Media Monsters 

“Frustrated with Want Want media’s reporting of one-sided views” 

Students’ groups showed most sensitive responses to Want Want’s media business expansion 

moves. The Youth Alliance Against Media Monsters (note 12) has been organizing rallies, 

demonstrations and sit-ins to protest the moves since July 2012, and calling via the Facebook 

for more people to participate. Group leader Lin Fei-fan is a graduate student of political 

science at National Taiwan University. 

Lin says their anti-media monopoly movement gained momentum after what is known 

as the “zoulugong” (note 13) incident on July 25th of that year. Lin says students who took 

part in demonstrations that day to protest Want Want’s purchase of the cable television were 

angered by a weekly magazine report that indicated they were joining the action for money. 
 

11 



 
Photo:Lin Fei-fan 

On July 28th, one student posted on the Facebook a 

photo that suggested that the whole incident – including an 

allegation that the students were “paid” for action-- might have 

been staged by the Want Want Group. The photo showed a 

deputy editor in chief of the China Times Weekly at the scene 

of the students’ demonstrations, and the student asked why 

such a high-ranking journalist, not a rank-and-file reporter, 

was spotted covering the event. 

According to Lin, the Chung T’ien Television, a Want 

Want affiliate, repeated a personal attack on the student for 15 minutes in news programs 

aired every hour. In response, about 700 students gathered to protest in front of the Chung 

T’ien Television on July 31st. Lin says he thought the size of the gathering large enough to be 

of news value in Taiwan. But major channels for cable television, such as Sanlih E-Television 

and TVBS, made little coverage of the protest in their news programs. Lin says they have a 

growing sense of crisis over the chilling effect becoming evident in the Taiwan media. 

In Taiwan, September 1st is the Journalists’ Day (note 14). Lin says nearly 10,000 

people took to the streets on that day to join demonstrations to oppose media monopoly, and 

that more than half of the participants were students. Even though television reports did not 

cover much about the issue, citizens’ interest in media problems continued to grow, notably 

among students, after the series of incidents in July. In January 2013, about 100,000 people 

took part in demonstrations organized by the Democratic Progressive Party under the banner 

of anti-media monopoly, among the three key slogans. There have been no signs that people 

are losing interest in this matter. 

In the meantime, some students, including Lin, began to wonder if the issue attracts 

attention only in the capital Taipei. In January 2013, Lin and others went out to travel across 

the island to campaign against media monopoly, hoping to increase people’s awareness of the 

importance of the issue in rural areas where use of the online media, such as the Facebook, for 

flow of information has yet to take root. Several students from National Taiwan University, 

Chinese Culture University and Fu Jen Catholic University set out in a rented small truck 
 

12 



 
Photo: Serena Chen 

from Keelung in the island’s north on January 19th. They traveled south, stopping to give 

street speeches along the way, until they reached Pingtung in the south on February 1st. I 

interviewed Lin on January 25th, when his campaign colleagues were in Changhua Prefecture 

in the central region. Lin said he was temporarily back in Taipei, but would soon join them 

again. He said taking an active part in the movement has inevitably given rise to some 

difficulties with his studies, but insisted that it was a cause worth the effort. 

Lin mentioned two goals for their campaign. One is to apply pressure on the 

government with citizens’ movements in order to stop Want Want’s purchase of the Apple 

Daily and other entities. The other, he said, is a long-term goal; he hopes to create the 

grass-roots media in cooperation with students, NGOs and so-called citizen reporters (note 

15) across Taiwan. Lin said he is ready to continue his activities after graduation from the 

university. 

 

②  Journalists’ groups 

Serena Chen, president, Association of Taiwan Journalists 

“Concerned about disappearance of ‘scoops’ after the Apple Daily buyout” 

The Association of Taiwan Journalists is playing a core role in the campaign against media 

monopoly along with citizens groups including the Youth Alliance Against Media Monsters. 

The association has a membership of about 300 journalists, not just from newspapers but 

television stations and online media. They join the group as individuals. Serena Chen serves 

as president of the group. She works for the Liberty Times. 

Chen says besides organizing demonstrations and protest 

actions, the association is putting in strong efforts on pressing 

for legislation to curb media monopoly. The journalists are also 

trying to expand international support, and have been 

increasingly successful. For example, famed US linguist and 

activist Noam Chomsky, and Chinese artist and democracy 

activist Ai Weiwei, have expressed their support, on the 

Facebook, for the group’s campaign to oppose media 
 

13 



monopolization in Taiwan. 

Chen is critical of Want Want’s media business expansion, saying that its owner, Tsai, 

has come to use long-established media outlets like the China Times as if his own property. 

Chen says many reporters left the China Times after Want Want took it over. For example, a 

female reporter of the China Times quit the newspaper after disclosing on the Facebook how 

her article was “tampered” with against her will. The Liberty Times reported in its top, 

front-page story that Yu Ying-shih, a professor of history at a US university widely known in 

Taiwan, sent a letter to activist students in support of their campaign. According to Chen, that 

report triggered week-long attacks by Want Want-affiliated media entities, such as China 

Television, Chung T’ien Television and the China Times, on Liberty Times owner Lin 

Rong-san. Their reports described him as a “real-estate speculator.” 

Chen also expressed a keen sense of crisis about Want Want’s deal to purchase the 

Apple Daily group. The Apple Daily, and the Next Magazine, a group weekly, have been 

known for their unflinching coverage of corruption and other scandals. In June 2012, they 

reported suspicions of corruption involving a leading politician of Kuomintang, Lin Yi-shih, 

who served as secretary-general of the Executive Yuan. That post is equivalent of the chief 

Cabinet secretary in Japan. Lin was forced to resign. Chen says “scoops” of the Apple Daily 

and the Next Magazine are often followed by television stations and other media 

organizations. She says they have made great contributions to the Taiwanese media. If Want 

Want’s acquisition bid is successful, she says, she is afraid the group’s media outlets may not 

be able to report on such scandals any more. 

In concluding, Chen noted that the “China factors” affecting media reports in Taiwan 

are shared by the media in Hong Kong and Macau. She says her group plans to strengthen 

cooperation with its Hong Kong and Macau counterparts and to carry out an exchange 

program to invite to Taiwan Chinese journalists who have a comparatively high degree of 

independence. That way, she says, her group will try to ensure the freedom of the press in 

mainland China, Hong Kong, Macau and Taiwan. 

 

 
 

14 



③ Parties to media acquisition deals 

Want Want Group officials said they were unable to accept my request for an interview about 

the group’s purchase of China Network Systems and the Apple Daily group because its owner 

Tsai Eng-meng was not in Taiwan. It was true that Tsai usually stays in China. But when I 

asked for an interview three years earlier, Will Tsai, special assistant to the chairman, gave an 

interview in place of the owner. This time around, the group declined to give its views even in 

writing. Behind its reluctance may have been the fact that the group faced criticism in a 

variety of ways in Taiwan over its bids to purchase those media groups. 

The Taiwan head office of the Apple Daily also declined to give an interview. I then 

contacted the Apple Daily in Hong Kong, where the group headquarters are located, and the 

labor union of the newspaper in Taiwan, to ask for interviews. Both accepted my requests. 

 

Cheung Kim Hung 

Editor-in-chief, the Apple Daily, Hong Kong 

“Disappointment with a rollback in freedom of speech led to the 

decision to sell the Taiwan version” 

The editor-in-chief of the Apple Daily in Hong Kong, Cheung 

Kim Hung, is close to the Apple Daily group owner, Jimmy 

Lai. Cheung says Lai explained to him why he decided to sell 

the Taiwan daily to Want Want. According to Cheung, after 

Taiwan went through a change of power from Kuomintang to 

the Democratic Progressive Party in 2000, Lai decided to enter into Taiwan’s media industry 

because he had expected that Taiwan was heading toward a democratic, more open and free 

society. But after 2008, when Kuomintang returned to power, Lai felt that Taiwan’s freedom 

of speech suffered a setback. Lai was increasingly disappointed with the Kuomintang 

administration. 

Lai entered Taiwan’s broadcasting industry in 2009 by establishing Next TV 

Broadcasting. He recruited many talented people from other TV stations, purchased advanced 

high-definition television equipment and applied for operations of multiple channels, from 

 
Photo: Cheung Kim Hung 

 
15 



news broadcast to movies. However, his group invited criticism from media NGOs for its 

technique of “animated news (note 16),” which recreates scenes of crimes and other incidents 

with lifelike characters made with computer graphics. Critics say such recreation infringes on 

the human rights of crime victims. In part because of the problem, it took Next TV two years 

to get a news channel license from the NCC (note 17). Even after it got the license, many 

cable system operators were reluctant to carry Next TV channels. China Network Systems, for 

example, suddenly changed its plan to include Next TV channels in its channel package. The 

change occurred after China Network Systems agreed to be acquired by Want Want. Next TV 

has continued to log big losses since its opening. That was apparently a major reason for Lai’s 

decision to withdraw from the media business in Taiwan. 

According to Cheung, media operation does not simply mean business to Lai. If it is 

simply business, it would be better to run a real estate company. What prompted Lai to 

venture into the media business, Cheung says, was a fury over oppression and corruption. 

Cheung says Lai explained that he finally decided to pull out of Taiwan’s media because he 

did not like Taiwan any more. This explanation might contain Lai’s self-justification. 

Nevertheless, his argument that media operation is not just for money is convincing because 

he was the one who once denounced Li Peng, then China’s prime minister, in one of his media 

outlets. 

 

Tsai Ryh-yun 

Representative of the labor union of the Apple Daily in Taiwan 

“The union is demanding the Apple Daily’s editorial independence” 

Let us now hear the voices of Tsai Ryh-yun, representative of 

the labor union of the Apple Daily in Taiwan. Tsai represents 

about 1,000 union members in negotiating with the 

management. She complained that Want Want’s owner, Tsai, 

has been doing what is seen as interference in reporting 

activities of affiliated media outlets. She said Apple Daily 

union members are united in demanding that editorial 
 

Photo: Tsai Ryh-yun 

 
16 



independence of the newspaper be retained. She said Tsai and other prospective buyers have 

already agreed, orally, to maintain the status quo, not to lay off workers and respect the 

workers’ expertise. She added that the union is demanding that those promises on editorial 

principles be made in writing. The union is also demanding the right to dismiss the 

editor-in-chief who is deemed not fit for the job. But she said the management is reluctant to 

grant the right on grounds that it would amount to interference into the authority over 

personnel affairs. 

Asked whether the daily’s editorial independence will really be guaranteed at a time of 

a major political incident, the union’s Tsai said it is still unclear because no major incident has 

taken place. That suggested she was not totally sure if the Apple Daily group’s editorial 

independence will be safeguarded under the new management. 

 

④ Politicians’ views 

How do lawmakers of the governing Kuomintang and the 

largest opposition Democratic Progressive Party see the 

acquisition bid? 

 

Alex Cheng-yuan Tsai, legislator, Kuomintang 

“Since there is no legal restriction, there is no problem in acquisition” 

I also interviewed Alex Cheng-yuan Tsai, one of core legislators 

of Kuomintang. Tsai often speaks out about media issues. Tsai 

noted that Taiwan has no legal restrictions on newspapers and magazines except that Chinese 

capital is barred. Therefore, he said, even if Want Want’s purchase bid succeeds and the 

group’s share in the newspaper market, combining the Apple Daily and the China Times, 

comes close to 50 percent, there would be no problem. He went on to say that since Taiwan’s 

Constitution (note 18) guarantees freedom of publication and freedom of purchasing a 

newspaper, it would run counter to the basic principles of democracy if the government 

blocks Want Want’s acquisition of the Apple Daily group. Asked about media NGOs’ criticism 

of Want Want owner Tsai’s qualifications as the top official of a media group, legislator Tsai 

 
Photo: Alex Cheng-yuan Tsai 

 
17 



said, “Such criticism amounts to political screening. The government should not control the 

media. Those who do not like owner Tsai simply do not need to read his newspapers.” He 

stressed that the issue must be dealt with in accordance with the principle that it’s free to do 

anything unless it’s banned under the law. Tsai was also opposed to excessive restrictions on 

the media in general, including broadcasting. His belief is that media monopoly is impossible 

in the first place because digitization and networking are making rapid progress. 

At the same time, Tsai was in favor of anti-media monopoly legislation. He said one 

media entity should not hold a market share of 50 percent or more. As for restrictions on 

cross-media ownership, he said televisions and the print media are different and that 

restrictions can be less tight for the print media. The legislator generally advocates a 

laissez-faire approach to the media industry, but stopped short of discussing quality of news 

reporting. The media has two aspects: journalism and business. It can be said that Tsai puts 

more emphasis on the business aspect. His position is in line with the basic policy of 

Kuomintang. 

 

Kuan Bi-ling, legislator, Democratic Progressive Party 

“Want Want’s Apple acquisition bid reflects the Chinese government’s intention” 

Kuan Bi-ling is a core member of the Democratic Progressive Party and is well-versed with 

media issues. Kuan says Want Want’s deal to buy the Apple Daily for about 16 billion Taiwan 

dollars has no economic rationality because Apple’s annual 

profit is no more than 1 billion Taiwan dollars (about 33 

million US dollars). She argued that Want Want is moving in 

line with the Chinese government’s intention. Kuan also 

noted that the Apple Daily is strict about her party; in the 

January 2012 Taiwan presidential election, the daily 

aggressively reported on suspicions involving a Democratic 

Progressive Party candidate. She said Taiwan needs such 

independent media organizations. 

On the proposed legislation against media monopoly, Kuan said Internet, even though it 

 
Photo: Kuan Bi-ling 

 

 
18 



has quickly spread, is still weak, so preventing monopoly in television and newspaper markets 

is important. She says she is ready to push for the legislation. Separately, Kuan said fostering 

Internet media is a challenge going forward. Kuan puts more priority on the role of journalism 

as a public good than the business aspect of the media. Her view is in line with the basic 

policy of the Democratic Progressive Party, which was founded in 1986 with the aim of 

promoting democracy in Taiwan. 

 

2-1-4 How authorities have responded 

How, then, have Taiwan’s authorities been dealing with the issue? In Taiwan, the Government 

Information Office of the Executive Yuan used to be in charge of media affairs. After the 

National Communications Commission (NCC) was founded in 2006 as an independent 

organization, the authority to supervise the broadcast media was transferred to the NCC. This 

has given rise to a problem concerning the supervision of Want Want’s media buyout bids. 

While the NCC was in charge of Want Want’s purchase of China Network Systems, the 

group’s bid for the Apple Daily was beyond its jurisdiction because it involved the print 

media. For this reason, the Apple Daily deal was examined by the Fair Trade Commission, 

just like buyouts in other industries in general. Under Taiwan’s fair trade law, businesses 

planning a merger or acquisition are obliged to file an application with the FTC when their 

combined shares before the merger come to one quarter or more of the market. The Apple 

Daily had a share of more than a quarter of the daily paper market, so the FTC required both 

the prospective buyer and seller to file applications. 

 

Sun Lih-chyun, commissioner, Fair Trade Commission 

“ ‘Prevention of media monopoly’ is point of focus in screening” 

On January 21st, I interviewed Sun Lih-chyun, one of the eight commissioners of the NCC at 

that time (note 19). Sun started off by stating that a ban on media monopoly has a universal 

value, and that the commission will put emphasis on that point in screening the deal. He said 

the commission has not yet made any decision whatsoever on whether to approve the 

applications. If a business is not satisfied with an FTC decision, it is allowed to bring the case 
 

19 



to the administrative appeal review panel or file a lawsuit with a 

court. The commission is thus required to be very careful in 

screening applications. 

The FTC rules stipulate that the commission must make a 

decision on a merger or acquisition within 30 days after an 

application is filed. If necessary, the deadline can be extended for 

up to 30 more days. The commission was scheduled to decide on 

the Want Want-Apple Daily applications by May 6th, 2013. 

 

Howard S.H. Shyr, chairperson, National Communications Commission 

“Excessive concentration of media ownership needs to be addressed” 

Meanwhile, the NCC was in charge of drafting an anti-media 

monopoly bill in response to growing calls for the legislation. I 

interviewed Howard S.H. Shyr, chairperson of the NCC, on 

January 22nd, when the commission was drawing up a draft bill. 

Asked about people’s doubts voiced over Want Want owner 

Tsai’s expertise in media group management, Shyr said that the 

best way is to leave the matter for the market to decide. His 

view is that readers, or the general public, should evaluate 

Tsai’s professional qualifications through the market. He went 

on to say that commissioners share the view that excessive concentration of media ownership 

needs to be addressed, indicating certain regulations are needed over market shares and other 

points. 

On February 20th, the NCC announced a draft bill designed to prevent broadcasting 

monopolization and protect media diversity. Key features for cross-media ownership 

restrictions are as follows: 

 Newspapers and magazines with readership ratings of 10 percent or more are not allowed 

to acquire a broadcasting station. 

 
Photo: Sun Lih-chyun 

 
Photo: Howard S.H. Shyr 

 
20 



 Cross-media mergers, involving newspapers, magazines and 

broadcasters, will not be allowed if their non-news TV 

channels after the merger will have an audience share of 20 

percent or more, or if news channels’ viewer ratings will 

become 15 percent or more. 

 

The bill specified detailed numerical criteria for mergers. 

At the same time, it says operators whose businesses exceed 

those criteria are required to sell off stocks of their broadcasting 

subsidiaries within two years; if they are unable to meet the criteria, they may face fines. 

Survey methods may affect readership or viewer ratings, but if the bill is approved as it is, the 

new legislation will surely have an impact on Want Want’s plan to expand media business. 

Some media operators came out against the draft bill. Critics say the standards are too 

strict. They say it would have a major impact on the media industry. It is not surprising that 

broadcasters should react like this. Taiwan’s broadcasting industry faces over-competition, 

with 288 channels vying for a larger share in the market of 23 million people. Meanwhile, the 

Association of Taiwan Journalists says methodology for readership and audience ratings 

survey will hold a key in determining whether the proposed legislation will play an effective 

role. Members are concerned that figures can be manipulated if data reported by operators 

themselves are used, or if statistics are compiled by research firms whose surveys are funded 

by operators. The NCC set a schedule to send the draft bill to the Executive Yuan by the end 

of June 2013, and then have it introduced to the Legislative Yuan (parliament) for deliberation. 

The NCC held a hearing on the bill on March 18th. 

 

2-2 Sanlih E-Television’s replacement of popular talk show anchor 

2-2-1 How it happened 

Another incident shook Taiwan’s media industry in 2012, along with Want Want’s media 

business moves. It involved Sanlih E-Television, a leading cable TV programmer said to be 

close to the opposition Democratic Progressive Party. In late May, the station suddenly ended 

 
Photo: NCC 

 
21 



a popular political talk show, “Dahua Xinwen,” which literally 

means “big story news” or “big talk news.” Telephone calls 

poured in to Sanlih in protest. The journalist who served as the 

program’s anchor for 10 years, Cheng Hung-yi, said he was 

stepping down because he wanted to take care of his family. 

But Cheng has still been serving as hosts in programs of 

other TV and radio stations. Few people in the media believe he 

quit for his family, as he explained. Some observers say 

Sanlih’s emphasis on drama production may have been behind 

Cheng’s sudden resignation. TV drama production is costly. It’s 

difficult to make profits from the Taiwan market of 23 million people alone. It’s essential to 

sell the programs to overseas markets. Sales to the Southeast Asian market are an option. But 

more attractive is mainland China, where people speak the same language as those in Taiwan. 

For that reason, Sanlih has recently been stepping up efforts to sell its TV dramas to China. 

But the Dahua Xinwen anchor, Cheng, minced no words in criticizing the Chinese 

government over human rights and ethnic minority issues. Word spread that China, 

uncomfortable with programs like Cheng’s, applied pressure on Sanlih, leading to his 

removal. 

What has helped the story to spread was one book 

published by journalist Chung Nien-huang, who often 

appeared in the Dahua talk show as a guest commentator. 

The book, whose title roughly translates as “my big talk 

life,” argues that the real reason for Cheng’s resignation 

was the TV company’s interference in the content of his 

program. Specifically, Chung notes in the book, the station 

told anchor Cheng not to take up such issues as China’s 

1989 military crackdown of the democracy movement in 

the Tiananmen Square, Tibet’s independence movement 

and similar moves of the minority Uygurs. 

 
Photo: Cheng Hung-yi 

（Provided by Avanguard 

Publishing House) 

 

 
Photo: Chung Nien-huang’s book 

(Provided by Avanguard Publishing 

House) 

  
22 



 

2-2-2 Views of people involved 

① Those directly involved 

Sanlih E-Television official in charge of program sales 

“Sanlih is not anti-China” 

The owner of Sanlih E-Television has never publicly 

commented on this issue. I asked for an interview with Sanlih 

owner Lin Kuan-hei on the theme of overseas sales of 

programs. That was because I thought he would probably not 

give an interview if the Cheng issue is directly raised. But 

Sanlih declined the request, saying Lin lives in the southern 

city of Kaohsiung. Instead, an official in charge of program 

sales answered my questions. Asked about problems the 

company faces in tapping the Chinese market, the official said 

that “what Sanlih is doing is keeping watch (note 20) on the 

administration of President Ma Ying-jeou; it is not anti-Communists. China is gradually 

realizing this.” Sanlih has been critical both of China and Kuomintang, but the remark signals 

a change in that stance; that is, Sanlih will now remain critical only of Kuomintang. 

 

A media source who knows Cheng Hung-yi very well 

“Sanlih’s president demanded that Cheng should refrain from criticizing China.” 

In the meantime, Cheng has kept silent since he stepped down from the program. I contacted a 

source in the media who knows Cheng very well (I call the source “A” here). “A” spoke on 

condition of anonymity. According to “A,” the president of Sanlih E-Television has demanded, 

through a company executive, that Cheng should not take up certain themes in his program. 

The themes included Uygur independence, Tibet independence, The Dalai Lama, the June 4 

(1989) Tiananmen Crackdown, Rebiya Kadeer (note 21) and Falun Gong (note 22). “A’s” 

remark basically coincides what Chung claimed in his book. 

“A” said there are two reasons why Cheng has kept silent about what really happened. 

 
Photo: Sanlih E-Television 

 

 
23 



One is that Cheng worked for 10 years in cooperation with Sanlih, so he does not want to 

speak ill of the television as soon as he quit the program. And his view, according to “A,” is 

that the root of the problem lies in China, and not Sanlih. The other reason, “A” said, is 

Cheng’s concern about litigation. After a change of power in 2008, Cheng criticized the 

Kuomintang government over various issues, and has already faced six lawsuits as a result. 

For example, Cheng took up an incident in Miaoli Prefecture, about 80 kilometers south 

of Taipei, in which farm land and crops were damaged just before harvest. The land plots 

were owned by farmers who resisted land expropriation. The prefecture chief (governor) filed 

a suit against Cheng at a Miaoli Prefecture court. Each time a hearing is held, Cheng had to 

travel to the court, which he would say gave a great trouble to his job. “A” said Cheng was 

afraid that he may face another lawsuit if he comments on his resignation. “A” also said Want 

Want’s owner Tsai told Cheng that he (Tsai) was a minor figure four years ago but no more, 

because he has the backing in Beijing now. The remark suggests that the increasing influence 

of Tsai on the Taiwan media was also behind Cheng’s resignation. In short, Sanlih not just 

wanted to sell its TV dramas to China, but was afraid that China Network Systems, which was 

purchased by Tsai, may remove Sanlih channels from its cable TV packages. 

In conclusion, “A” said that Cheng has criticized China on the basis of such values as 

freedom, democracy, rule of law and human rights. Cheng asked why Liu Xiaobo (note 23) 

should have to remain in prison. He also criticized the Kuomintang government, asking why 

Rebiya Kadeer or the Dalai Lama cannot come to Taiwan if it is a free state. “A” said ending a 

program like this is a problem more serious than an increase in reports that praises China in 

media outlets owned by Tsai. 

 

② Politicians 

Alex Cheng-yuan Tsai, legislator, Kuomintang 

“It’s no surprise a media outlet cannot sell programs to China if it speaks ill of the country.” 

I asked politicians for their views on this matter when I interviewed them about Want Want’s 

media expansion. Kuomintang’s Tsai said that it’s no surprise a media outlet cannot sell 

programs to China if it speaks ill of the country. This legislator of Kuomintang, which has 
 

24 



pro-China policy, shares a view with “A,” who is critical of China -- that Cheng needed to 

leave because Sanlih wanted to sell its TV dramas to China. Tsai went on to repeat his 

emphasis on laissez-faire approach to the media industry; it is the management of TV stations 

that decides to continue or end programs, and the government must not be involved in the 

decisions. 

 

Kuan Bi-ling, legislator, Democratic Progressive Party 

“TV stations close to Democratic Progressive Party, too, is getting cautious about China reports” 

Kuan Bi-ling of the Democratic Progressive Party belongs to a faction led by party 

heavyweight, Frank Hsieh Chang-ting, who is on close terms with the Sanlih owner. So Kuan 

was familiar with what was happening within Sanlih. According to Kuan, Sanlih’s owner Lin 

and President Chang Ron-hua have different management policies. Lin puts priority on 

Taiwan, while Chang places emphasis on the Chinese market. Kuan says the president’s 

leadership is gaining strength, and that was why the talk show issue occurred. Kuan expressed 

her sense of crisis, saying that even Sanlih and Formosa Television, which have so far been 

regarded as close to the Democratic Progressive Party, are getting cautious about reporting on 

problems in China out of consideration for the company’s drama sales abroad. 

 

3. Summary of how ‘China factors’ affect Taiwanese media 
Want Want Group’s moves to purchase China Network Systems and the Apple Daily group, 

and a popular talk show host’s replacement at Sanlih E-Television, have one thing in common. 

That is media owners’ intentions to put greater emphasis on business with China than on 

objective coverage or critical reports. That contrasts sharply with the policy of Jimmy Lai, the 

owner of the Apple Daily in Hong Kong. When he launched the daily’s Taiwan version, Lai 

said he would make sure there’s no taboo in the paper. Media sources say the Apple Daily in 

Taiwan recruited many reporters from other newspapers when it was founded, and that they 

were all pleased that they were now free to write as they wanted. The Apple Daily soon 

achieved a circulation of 500,000 copies, becoming one of Taiwan’s most popular morning 

papers. But the sources say political news has decreased in the daily recently, suggesting 
 

25 



effects of Want Want’s acquisition deal have begun to set in. 

Two incidents have attracted special attention in the Apple Daily’s coverage in this 

respect. One is the death of a noted Taiwanese banker, Jeffrey Koo Sr. The Apple Daily made 

a major coverage. That triggered criticism in online postings that the Apple Daily had made a 

turnaround. That was because the late Koo is the father of Jeffrey Koo Jr., one of business 

people who joined Want Want’s bid to acquire the Apple Daily group. An official in charge of 

the daily’s editorial section has rejected the criticism as unfair because the coverage was done 

with respect for the late business leader. The other was an “incident” concerning a story in the 

Business Weekly about personnel changes involving a granddaughter of the owner of the 

Uni-President business conglomerate. On the morning of its release, the magazine was not put 

on sale at 7-Eleven convenience stores operated by a company in the Uni-President group. 

After the incident drew criticism in Internet postings, 7-Eleven began to sell the weekly that 

afternoon. The convenience store chain explained that a clerical error caused the delay. Many 

media entities made a major coverage of the incident, but the Apple Daily reported it only in a 

small article. The daily is being criticized for “having been afraid” of the Uni-President 

group’s influence on its key distribution route. The official in charge of the daily’s editorial 

section insists, however, that editors discussed the issue and decided on the coverage, and that 

it was justified. But it appears that the Apple Daily might have made different coverage of the 

two issues if Lai had still been in charge. 

A high-ranking official of the Apple Daily reportedly told people in the industry that he 

was now ready to leave the company any time. I succeeded in contacting the official by phone 

in late March. The official said that the daily’s stance of not refraining from criticizing the 

Chinese government, or its opposition to media monopoly, had not changed. But he 

acknowledged that it began to refrain from criticizing Want Want’s Tsai, and that the buyout 

deal has some effects on news coverage of certain issues. 

After Cheng Hung-yi’s program was terminated, Sanlih started another talk show. But 

the female anchor of the new program announced her intention to step down, also citing 

pressure on the program’s content as a reason. Her bosses persuaded her not to quit, and the 

program continued – but it was moved from its 9 PM start, in the prime time, to 2 PM, when 
 

26 



viewer rates are lower. This “incident,” too, underlined views that Cheng left the program 

because of the “China factors.” 

One political talk show is now very popular, just as Cheng’s program was. That’s 

“Xinwen zhui, zhui, zhui” (News, chase, chase, chase), aired by Era Television from 10 PM 

every day. The program strongly criticizes the Ma administration of Kuomintang. I watched 

the program while in Taiwan. Lo Shu-lei, a Kuomintang legislator known as the leading critic 

within the party of its leader and the president, Ma, was unleashing sharp criticism of the 

administration. A Democratic Progressive Party legislator agreed with her. The program 

attracted a lot of attention in Taiwan because that was broadcast on Era Television, which had 

been seen as “neutral.” What must be noted, however, is the fact that the target of criticism 

was the Kuomintang government, which is regarded as relatively pro-China, and not China 

itself. This, along with the remark by an official in charge of sales at Sanlih, indicates that 

China coverage by Taiwan media outlets is being molded into certain patterns. The official 

said that “what Sanlih is doing is keeping watch on the administration of President Ma 

Ying-jeou; it is not anti-Communists.” In fact, this tendency can be seen in the Hong Kong 

media as well. Hong Kong media entities criticize C.Y. Leung, chief executive of the Hong 

Kong Special Administrative Region, who is regarded as pro-China, but are largely reluctant 

to criticize the Chinese government. 

How far will “market choices,” as pointed out by Kuomintang’s Tsai and NCC’s Shyr, 

function over this trend? It is true that the Apple Daily sales dropped from 500,000 to 400,000 

copies after Want Want’s takeover moves surfaced. The China Times also saw its circulation 

drop, or free copies increase, after becoming a part of the Want Want Group. At least it can be 

said that the acquisition has failed to achieve what Want Want had expected. Some media 

sources have expressed hope that new media vehicles, such as social networking service 

Facebook, may replace existing media entities in keeping watch on China.  

Nevertheless, newspapers and broadcasters are playing an overwhelmingly major role 

as mainstream media in Taiwan. Even though proposed legal restrictions may put a brake on 

concentration of media ownership to a certain extent, pessimistic views prevail over 

objectivity or critical spirit in China coverage of the existing media as Taiwan and China are 
 

27 



getting even closer in their economic relations. 

In the next issue, I will report on the current situation of Hong Kong, where reports 

considerate of China are becoming more noticeable. 

 

Postscript 

On March 26th, after this article was written, it was reported that Want Want’s Tsai has given 

up the plan to purchase the Apple Daily group in Taiwan. The Apple group owner Lai, though 

he will not change his plan to sell its TV operations, has indicated he will return to the 

management of the Apple Daily in Taiwan. 

 

Notes: 

1) A non-governmental organization formed by journalists to protect freedom of speech. It is headquartered 

in Paris. The rankings in the annual Freedom of the Press Worldwide report are compiled on the basis of 

questionnaires in which 14 organizations and 130 correspondents and journalists gave answers to 50 

questions. Details are available in http://en.rsf.org/. 

2) For example, it is well known that Xu Si-min, the founder of the pro-China Mirror magazine, has been 

criticizing Hong Kong’s public broadcaster RTHK for “always condemning the Chinese government.” 

For details, see an article by Shigeo Takahashi on “How Hong Kong’s freedom of speech changed after 

reversion – a study on criticism of RTHK” in the January 1999 issue of “Monthly Journal of Chinese 

Affairs,” published by the Institute of Chinese Affairs (pp21-22). Many media sources in Hong Kong 

have made remarks admitting the Chinese government’s attempts to influence media coverage. 

3) The China Times has no relations with mainland China in terms of either capital or company executives. 

In Taiwan, there are businesses using “China” in their names, such as China Television. It’s based on the 

position that Chiang Kai-shek’s Republic of China represents China as a whole. 

4) See Want Want’s website http://www.want-want.net/ 

5) See Ken-ichi Yamada’s article, “What It Takes for ‘Diversity of Opinions’ and ‘Impartial Reporting’ to 

Survive and Thrive,” in the September 2009 issue of the “NHK Monthly Report on Broadcast 

Research.” 

6) The large gap in government statistics and actual figures is attributed to the fact that many households 

 
28 

http://en.rsf.org/
http://www.want-want.net/


hook up their televisions with cable systems on their own to watch programs without paying fees. 

7) MSOs (Multiple System Operators) are businesses set up by small local cable operators seeking an 

advantage in purchasing programs. In Taiwan, five major MSOs – CNS, KBRO, TBC, TFN and TOP – 

account for almost all shares in the market. 

8) Soong is wife of Chiang Kai-shek. She is known to have traveled in the United States in the 1930s to 40s 

to lobby support for Kuomintang’s war efforts against Japan. 

9) “Dalu,” or continent, refers to mainland China. In Taiwan, pro-China media organizations refer to 

mainland China as “dalu,” and those in support of Taiwan’s independence and sovereignty call it China. 

10) “Both coasts” refer to those across the Taiwan Strait, i.e. mainland China and Taiwan. 

11) Under the Act Governing Relations Between the Peoples of the Taiwan Area and the Mainland Area, 

media outlets carrying “advertisements” for promoting sales of goods and services from the Chinese 

continent are required to apply to relevant government offices in advance. 

12) This is a group set up by university students across Taiwan to prevent an emergence of “media 

monsters.”  

13) The word “zoulugong” originally refers to people being paid for taking part in election campaign rallies 

of specific candidates to play the role of supporters. This incident occurred on July 25th, 2012, when 

the NCC made a decision to conditionally approve Want Want’s purchase of China Network Systems. 

About 60 people, most of them students, gathered before the NCC office to protest that day. A reporter 

of the China Times Weekly, an affiliate of the China Times, wrote that a woman in white clothes 

handed out money to those protestors. The weekly reported about the participation fee in its July 27th 

edition. The article alleged that Huang Kuo-chang, an associate research professor of Academia Sinica, 

the supreme governing body of Taiwan’s academia, may have arranged the payments -- because he was 

the one who publicly called for protests. In a political talk show of the Chung T’ien Television, a Want 

Want affiliate, commentators barraged Huang with criticism. But Huang flatly denied any involvement. 

On August 29th, Want Want admitted that Huang had no role in the incident and apologized. Who 

actually orchestrated the incident remains unknown. 

14) Taiwan designates the day as one to express gratitude for journalists’ contribution to society. 

15) In Taiwan, ordinary people serve as citizen reporters who make online reports on a variety of social 

problems. A well-known platform for their activities is “Citizen Journalism,” published on the website 

 
29 



of Taiwan’s Public Television Service. See http://www.peopo.org/  

16) “Animated news” was introduced as a method to make news easy to understand. It started on the 

website of the Apple Daily on a trial basis in November 2009, while Next TV was applying for a 

satellite channel license. The animated news was offered only for fee-paying members; but in fact, 

anyone, including children, can get access by using their cell phones to read the QR code printed in the 

Apple Daily. 

17) See “Conflict over the Broadcasting License Triggered by Overcompetition Stemmed From 

Liberalization” by Yamada, in the September 2011 issue of the “NHK Monthly Report on Broadcast 

Research.” 

18) This refers to the Constitution of the Republic of China. See 

http://www.president.gov.tw/Default.aspx?tabid=64  for details. 

19) The Fair Trade Commission had nine commissioners until the end of January 2013 (one post was 

vacant at the time of the interview). The number was reduced to seven in February. 

20) The original Chinese word was weaker than supervision, and rather meant keeping critical watch. 

21) Kadeer is president of the World Uyghur Congress. She is advocating human rights of the minority 

Uygurs worldwide. The Chinese government says she is a member of the East Turkestan terrorist 

group and sternly criticizes her, just as it does to the Dalai Lama of Tibet. 

22) Falun Gong is a qigong group founded by Li Hongzhi, who comes from China’s Jilin province. In 1999, 

the group mobilized 10,000 followers to stage a sit-in protest around Beijing’s Zhongnanhai 

compound, which includes the living quarters of government leaders. The incident led to its labeling 

as an evil cult and a government crackdown on members. Falun Gong is protesting the government, 

alleging that there have been many cases in which organs of those arrested were removed for use in 

transplant operations. 

23) Liu is a democracy activist in China. He was arrested and given an 11-year prison term. He received the 

Nobel Peace Prize in 2010 while in prison. 

 

 

 

 
30 

http://www.peopo.org/
http://www.president.gov.tw/Default.aspx?tabid=64

